Vlaanderen voerde in 2019 meer landbouw- en tuinbouwproducten uit dan er werden ingevoerd. Het gaat om een positief handelssaldo van 7,1 miljard euro. Zo werden er voor 32,1 miljard euro producten ingevoerd, terwijl er voor 39,2 miljard euro werd uitgevoerd. De uitvoer steeg op 3 jaar tijd met 8 procent. “Deze cijfers maken duidelijk dat Vlaanderen een open economie is waarbij de agrovoedingsindustrie een belangrijke rol speelt. De sector creëert duidelijk meerwaarde”, zegt Vlaamse minister van Landbouw Hilde Crevits (CD&V).
Agrohandelsoverschot
Elk jaar maakt het Departement Landbouw en Visserij een agrohandelsrapport op. Dat verzamelt alle cijfers over de in- en uitvoer van land- en tuinbouwproducten. Daaruit blijkt dat de agrovoedingsindustrie 13 procent van de totale Vlaamse uitvoer voor haar rekening neemt. In totaal gaat het om een uitvoerwaarde van 39,2 miljard euro. Tegenover 2018 is de uitvoer met 2 procent gestegen, ten opzichte van 2016 met 8 procent.
Aardappelbereidingen populair
De invoerwaarde bedraagt 32,1 miljard euro. Dat betekent dat er een handelsoverschot van 7,1 miljard euro werd gerealiseerd in 2019. Dat is 41 procent meer dan in 2016. “We voeren veel onbewerkte producten zoals cacao, tarwe, gerst en soja in, en voeren verwerkte producten zoals chocolade, koekjes, bier, zuivel en vlees uit. De agrovoedingssector creëert op die manier een duidelijk meerwaarde”, legt Crevits uit.
Zuivelproducten zijn in 2019 het belangrijkste handelsproduct van Vlaanderen binnen de agrohandel. Zowel de invoer als de uitvoer van zuivelproducten zit ruim boven de 2 miljard euro. In vergelijking met 2016 is de invoer met 20 procent en de uitvoer met 28 procent gestegen. Het handelsoverschot bedraagt dan ook 456 miljoen euro. Dat is vooral te danken aan zuivelbereidingen zoals roomijs.
Na zuivelproducten volgen cacaoproducten op de tweede plaats wat betreft de uitvoerwaarde. Het handelsoverschot voor cacaoproducten is zelf meer dan een miljard euro. Maar ook aardappelbereidingen en bier uit Vlaanderen zijn populair in het buitenland.
Vlaanderen voert vooral vers fruit zoals bananen, ananassen en kiwi’s in. Ook wijn, koffie, tarwe en schaal- en weekdieren zijn belangrijke invoerproducten.
Handelspartners
De belangrijkste handelspartners van Vlaanderen zijn de naburige EU-landen. Zo gaat 81 procent van de export van agrarische producten naar andere EU-landen. Frankrijk is onze voornaamste afzetmarkt. Bijna 20 procent van de uitvoer van agrovoedingsproducten gaat naar Frankrijk, gevolgd door Nederland en Duitsland. Buiten de EU zijn de Verenigde Staten en China de belangrijkste handelspartners. Bier en vlas zijn de populairste exportproducten naar niet-EU-landen.
Als het gaat over invoer, dan is Nederland onze belangrijkste handelspartner, gevolgd door Frankrijk en Duitsland. Ongeveer 28 procent van de geïmporteerde producten komt van buiten de Europese Unie. “Uit Brazilië voeren we bijvoorbeeld fruitsappen, koffie en tabak in”, klinkt het.
Vlaanderen als draaischijf
Als we de Vlaamse prestaties kaderen binnen België, dan is het duidelijk dat Vlaanderen de absolute draaischijf is van de handel in agrarische producten. Het Vlaamse aandeel in de Belgische in- en uitvoer bedraagt telkens 84 procent. In vergelijking met andere Europese landen is Vlaanderen de zesde grootste uitvoerder van land- en tuinbouwproducten, na Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Enkel Nederland, Spanje en Polen hebben een groter handelsoverschot dan dat van Vlaanderen.
Coronacrisis en agrohandelsoverschot
De landbouwminister blikt ook vooruit naar de cijfers van 2020. “De impact van de coronacrisis op de agrohandel is nog niet helemaal duidelijk, maar hij zal onmiskenbaar groot zijn. In maart 2020 daalde de totale Vlaamse export bijvoorbeeld met 7,5 procent”, klinkt het. Crevits leert uit de cijfers van 2019 dat onze buurlanden de partners bij uitstek zijn om ook na de crisis de export opnieuw te laten draaien. Ze wijst erop dat export voor een kleine open regio als Vlaanderen van groot belang is. “We zien dat 30 procent van de Vlaamse werkgelegenheid verbonden is aan die export”, luidt het.
De minister heeft daarom in volle coronacrisis beslist om een extra budget van 300.000 euro vrij te maken om de relance van de export van land- en tuinbouwproducten te begeleiden. “Een derde van dat budget is voorbehouden aan het stimuleren van deelname aan agrovoedingsbeurzen in het najaar. Daarnaast komt er ook een Export Incubator waarbij VLAM bedrijven wil stimuleren om producten op nieuwe markten te brengen of nieuwe producten naar bestaande markten te brengen.”
Bron: VILT