Diervoederbedrijf ForFarmers verwacht van alle dierhouderijen de grootste wereldwijde groei van de pluimveesector. De vooruitzichten zijn volgens directeur Pieter Wolleswinkel erg gunstig. “Zowel feed als food is pluimvee het meest duurzaam.”
Grote schommelingen vleesprijs
Tegenover het zeer gunstige toekomstperspectief staat dat de pluimveesector zich het afgelopen halfjaar het meest volatiel is geweest. “Er is een enorm sterke daling geweest, maar toen de horeca weer open ging was er ook weer een snel herstel. Nu is er weer een daling. Er zijn weken of maanden gezien dat de verkoopprijs van vlees beduidend lager is geweest dan de kostprijs. Met het gevolg dat pluimveehouders afwachten met het opzetten van dieren”, blikt ceo Yoram Knoop van ForFarmers toe.
Corona en stikstof
Bij de presentatie van de halfjaarcijfers lichtte Knoop toe dat de coronapandemie en het stikstofdebat impact heeft gehad op de gehele agrarische sector, en daarmee ook de afzet van veevoeders. Ook in het tweede half jaar zullen die effecten voelbaar blijven. Enerzijds gaat het om politieke en publieke druk op de landbouw om milieu-impact te reduceren. Dat speelt overigens vooral in Nederland en Duitsland. De sluiting van de horeca, met het oog op covid-19, drukt de afzet van veehouders en prijs van vlees, zuivel en eieren.
Knoop spreekt over een ‘uitdagend’ half jaar. Bij ForFarmers is het volume van de volledige productportefeuille met 5,6 procent afgenomen tot 4,8 miljoen ton. Voor specifiek mengvoer is het volume met 4,9 procent gekrompen tot 3,4 miljoen ton. De afname van afzet van voer is niet alleen het gevolg van de coronacrisis. Ook de voermaatregel van landbouwminister Carola Schouten hangt boven markt.
Vogelgriep raakt Polen
De groei van de wereldwijde vraag naar pluimveeproducten heeft de afgelopen jaren ook voor een sterke ontwikkeling van de sector in Polen gezorgd. Door de vogelgriep stonden stallen echter leeg. “Er werd een importblokkade ingesteld door landen buiten de Europese Unie. Dit heeft de vleeskuikenprijzen gedrukt. Net als de impact van de covid-19-maatregelen. Wij verwachten daarentegen dat dit van tijdelijke aard is”, aldus Knoop.
Positieve ontwikkelingen Nederland
ForFarmers zag de afzet van feedproducten aan Nederlandse pluimveehouders groeien. De introductie van het Total Feed Support-concept in de pluimveehouder heeft ook goed uitgepakt. “We zien dat de klanttevredenheid is gegroeid. Het met de smartphone bestellen van voer blijkt eenvoudig en betrouwbaar. Steeds meer klanten maken actief de stap naar dit systeem. Het is onder pluimveehouders zo’n succes, dat we de pilot willen uitrollen in de varkenshouderij. De rundveehouderij staat later gepland.”
Ook laat het Apolla-voerprogramma voor vleeskuikens, waarbij de samenstelling van het voer is afgestemd op de verschillende behoeftes, goede technische resultaten zien. “Dit draait bijzonder goed, waardoor we ook de lat voor de concurrentie op dit gebied weer een stukje hoger leggen”, vertelt Knoop tevreden.
Voor de langere termijn voorziet ForFarmers een verdere groei van de consumptie van pluimveeproducten. “Ook zien wij een toenemende vraag uit Azië, waar pluimveevlees steeds meer als alternatief varkensvlees wordt gezien.”
Door: Martin de Vries