In Nederland stappen alle supermarkten vóór 2024 over naar minimaal 1 ster van het Beter Leven keurmerk. Deze marktverschuiving heeft ook in België het nodige losgemaakt. Zo stappen Colruyt, Okay, Delhaize en Lidl voor 2026 over naar het keurmerk. Dit heeft invloed op toeleverende bedrijven, slachterijen, vleesverwerkende bedrijven en de handel in pluimveevlees. De vleespluimveehouderij moet investeren in de overstap of blijven produceren voor de huidige markt.
Verder herstel Europese pluimveevleesmarkt verwacht
Door het opheffen van de coronamaatregelen verbeteren de vooruitzichten voor de Europese pluimvee-industrie. We verwachten dat de vraag naar pluimveevlees vanuit de kanalen foodservice en de reisbranche in de tweede helft van 2021 toeneemt. De afzet van pluimveevlees is voor 25% afhankelijk van deze kanalen. Tegelijkertijd verwachten we dat de productie in Europa in 2021 met 2 tot 3% daalt. Dat komt mede door uitbraken van vogelgriep, hoge voerprijzen en de verschuiving naar een lagere bezetting in Noordwest-Europa.
Vogelgriep in Europa invloed op vleespluimveehouderij
Door de voortdurende vogelgriep in delen van Europa blijft herstel van export vanuit Europa een uitdaging. Ook wil het Verenigd Koninkrijk (VK) de zelfvoorzieningsgraad in pluimveevlees verhogen door de productie uit te breiden.
Deze marktomstandigheden gaan gepaard met hoger dan gemiddelde voerprijzen. Naar verwachting blijven deze zeker tot begin 2022 op het hoge niveau. Nieuwe oogsten brengen daar voorlopig naar verwachting weinig verandering in. De marges in pluimveevleesproductie blijven hierdoor voorlopig krap in de tweede helft van 2021.
De juiste strategische keuze is een individuele afweging
Ondernemers in de agrarische sector vragen om een lange termijn horizon omdat terugverdientijden vaak boven de 10 jaar en 15 jaar liggen. Of men wil investeren in een overdekte uitloop hangt voor een groot deel af van het perspectief op lange termijn. Het verwachte of gegarandeerde rendement op de investering is de basis van dit perspectief. Ook de samenwerking op lange termijn tussen retailers, slachter of verwerker, keurmerkhouders en andere betrokken ketenpartijen is van belang. Partijen moeten samenwerken aan hetzelfde doel, om zo een perspectiefvolle toekomst voor alle partijen in de keten te creëren.
Bron: Rabobank