Binnen de vleeskuikenmarkt ontstaan verschillende nieuwe concepten, zoals stallen met daglicht. We verwachten dat door verschuivingen in concepten, het vaker gaat voorkomen dat vleeskuikens uit daglichtstallen overdag worden geladen.
Daglicht in de vleeskuikenstal
Vleeskuikens in daglichtstallen zijn actiever dan kuikens in een stal met gereguleerd licht. De kuikens zijn gewend aan langere donkerperiodes per etmaal, waardoor ze ook in het donker wat actiever zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat je kuikens uit een daglichtstal overdag goed kunt laden?
Het is belangrijk om de hoeveelheid licht in de stal tijdens het laden zoveel mogelijk te beperken. Natuurlijk is die hoeveelheid licht ook afhankelijk van de hoeveelheid licht buiten, dus tijd van het jaar, weersomstandigheden, tijdstip van laden, stalinrichting en stand van de zon ten opzichte van de deur van de stal.
Opties om daglicht via de deur te verminderen
De ervaringen die er al zijn met laden overdag, zijn gemiddeld goed. Maar het blijft opletten, dus we adviseren extra aandacht te besteden aan het laden bij daglicht. Hieronder geven we je wat tips voor praktische oplossingen om de lichtintensiteit in de stal bij laden terug te brengen.
- Laadsluis voor de stal
Met een verplaatsbare laadsluis voor de stal maak je een donkere gang de stal in. De laadsluis is van binnen zwart en bij de uitgang voorzien van donkere flappen, zodat de staldeur open kan blijven. Een nadeel van deze constructie is dat de flappen de loaderchauffeur kunnen hinderen. Dat is te verhelpen door de flappen van boven aan een scharnierende buis te maken. Zo kunnen ze gemakkelijker en flexibel bewegen. Zorg bij deze constructie dat er voldoende ruimte voor de stal is om met de containers de sluis in en uit te manoeuvreren. - Chicane in de stal
Hang lichte vijverfolie op als een gordijn aan een railsysteem om en over de rails van de overheaddeur heen. Het is ook mogelijk om dik landbouwplastic te gebruiken en dat op te trekken aan een voer- of waterlijn. Zo maak je een ruime kunstmatige bocht in de stal, waardoor de staldeur open kan blijven.
Bij veel wind kan het folie gaan klapperen, dat zorgt voor flitsend licht in de stal. Ook vraagt het stuurmanskunst van de loaderchauffeur om met de containers door deze constructie te manoeuvreren. Hou daar voldoende ruimte voor. - Zeilbeklede bouwhekken
Bouwhekken die zijn bekleed met donker zeil, zijn ook als chicane te plaatsen, waardoor de deur tijdens het laden open kan blijven. Deze constructie is snel te (ver)plaatsen en werkt goed. - Deur handmatig openen
Het is mogelijk om telkens de deur te openen om de loader door te laten. Dit kost wel extra mankracht (1 à 2 personen). Goede afstemming met de loaderchauffeur is belangrijk. - Op afstand bediende losse deur
Een high speed deur die op afstand te bedienen is door de loaderchauffeur is een optie die gemakkelijk werkt, maar wel een grotere investering vraagt. De losse deur neemt weinig ruimte in wanneer hij niet in gebruik is, is verplaatsbaar (dus bruikbaar voor verschillende stallen) en zorgt voor weinig obstakels tijdens het laden. - Overwegingen bij nieuwbouw
Denk bij nieuwbouw aan ingebouwde opties om de stal gemakkelijker te verduisteren. Een goede optie is een extra spantvak met facilitaire ruimtes waarmee een donkere sluis wordt gecreëerd.
Opties om daglicht via ramen en kokers te verminderen
- Maak de binnenzijde van de winddrukkap van inlaatventielen en ventilatorschacht dof zwart. Zo voorkom je weerkaatsing van het zonlicht naar het plafond.
- Plaats lichtreductiekappen over de luchtinlaten.
- Plaats lichtreductievensters voor de ventilatoren van de lengteventilatie.
- Zet een pet op de nokventilatorkokers.
- Plaats een schaal onder de nokventilatorkokers.
- Maak rolluiken, gordijnen, een klep of schuif om de ramen in de zijwand te verduisteren.
- Maak jaloezieën voor de dakramen.
- Zorg voor een (rol)gordijn of luik voor inspectieraam tussen voorlokaal en stal.
Bron: Agrifirm