Sinds de uitbraak van de coronapandemie heeft de Belg massaal het kanaal van de korte keten ontdekt. Vooral voor de hoeveslagerijen is er goed nieuws te melden; in totaal werd 1.600 ton vers vlees aangekocht in de korte keten. Dat is een stijging van 55 procent in vergelijking met een jaar voordien.
Vele land- en tuinbouwers die actief zijn in de korte keten; mochten deze toenemende interesse vrij snel bij de eerste lockdown aan de lijve ondervinden. Uit cijfers van VLAM, het Steunpunt Korte Keten en Ferm blijkt nu dat tijdens de eerste helft van 2020 44% meer gezinnen hun voedingsaankopen deden bij land- en tuinbouwers.
Bewuste keuze voor lokaal
Volgens Bart Thoelen van het Steunpunt Korte Keten zijn er verschillende redenen waarom meer consumenten zich rechtstreeks tot de boer wendden voor de aankoop van voeding. “De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat consumenten veel bewuster gekozen hebben voor het steunen van de lokale economie. Uit het onderzoek bleek bijvoorbeeld dat de helft van de Vlaamse consumenten ‘oorsprong’ belangrijk vonden bij de aankoopbeslissing om op die manier de lokale economie te steunen”, stelt hij.
Door de coronacrisis kiezen consumenten er veel bewuster voor om de lokale economie te steunen
Bart Thoelen – Steunpunt Korte Keten
Groeiende interesse voor duurzaam en betrokkenheid
Daarnaast ziet het Steunpunt Korte Keten ook een groeiende interesse voor een duurzaam alternatief. Ook is er interesse voor meer betrokkenheid tussen consument en producent. “Consumenten krijgen via de korte keten de kans om te leren waar hun eten vandaag komt. Het is duidelijk dat de Belg terug meer wil kiezen voor de kwaliteit van het rijke assortiment van lokale voedingsproducten dat ons land telt”, aldus Thoelen.
Stijging grootst voor hoeveslagerijen
De stijging van de cijfers was het meest opvallend voor hoeveslagerijen. Vlaanderen telt vandaag 154 hoeveslagers. Vaak zijn dat jonge landbouwers die ervoor kiezen om zelf waarde toe te voegen en een opleiding tot beenhouwer volgen om op die manier het vlees van hun dieren zelf te commercialiseren ofwel door samen te werken met ambachtelijke slagers.
Ongeveer twee procent van de Belgische gezinnen koopt minstens één keer per jaar vers vlees op de hoeve. Tijdens de eerste lockdown nam dat volume snel toe. In absoluut volume gaat het om 1.679 ton vers vlees dat rechtstreeks via de hoeve verkocht is in de periode juli 2019 tot juni 2020. Het gaat om een stijging van 55 procent in vergelijking met een jaar voordien. Daar bovenop kwam nog eens 116 ton dat via boerenmarkten werd verkocht. Opvallend is dat deze stijging vooral gedreven is door een jongere bevolkingsgroep.
Bron: VILT