Na een succesvolle samenwerking heeft de REWE Group haar vijftig procent belang in SELEGGT en respeggt overgedragen aan HatchTech. Hiermee is HatchTech nu enig aandeelhouder.
SELEGGT is een techniek voor geslachtsbepaling in het broedei. Zo kunnen leghennen worden uitgebroed en opgefokt zonder haantjes te doden. De eieren van deze leghennen komen in het schap met het respeggt-label.
REWE is een toonaangevende Europese retailgroep. HatchTech en REWE Group hebben samen SELEGGT (2017) en respeggt (2019) opgericht als onderdeel van hun gedeelde toewijding om nieuwe ethische normen te stellen in de pluimvee-industrie. Op dit moment zijn zeven machines voor geslachtsidentificatie geïnstalleerd en operationeel, waardoor ongeveer twintig miljoen legkippen ‘Ohne Küken Toten’ kunnen worden gehouden. Dit succes is het resultaat van HatchTech’s expertise op het gebied van onderzoek en technologie en het commerciële bereik van REWE Group.
Tjitze Meter, oprichter en CEO, HatchTech Group: “Onze samenwerking met REWE Group is van cruciaal belang geweest bij het vestigen van SELEGGT en respeggt, met name op de Duitse markt. Samen hebben we de opstartfase voor deze ondernemingen voltooid en een sterke technologische basis gelegd. Met een continue sterke focus op onderzoek en ontwikkeling, zijn we klaar om ons aanbod verder te ontwikkelen. Deze volgende fase stelt ons in staat om SELEGGT- en respeggt-eieren naar een wereldwijd publiek te brengen.”
Tekst: Gerben Hofman