Om pluimveehouders waarvan de vrije-uitloopeieren hun status hebben verloren een hart onder de riem te steken, lanceert Colruyt Group de ‘solidariteitjes’: scharreleitjes met dezelfde prijs als vrije-uitloopeitjes.
Status van vrije-uitloopeieren kwijt door ophokplicht
Eieren van vrije-uitloopkippen kunnen niet meer worden verkocht als vrije-uitloopeieren doordat de ophokplicht de termijn van 16 weken heeft overschreden. Pluimveehouders met vrije uitloophennen verloren vanaf donderdag 26 januari 2023 – voor die tomen die opgezet zijn voor 5 oktober 2022 – hun vrije-uitloopstatus. Vanaf dan moesten die bedrijven omschakelen van een code 1 naar een code 2 stempelplicht met een afwaardering als gevolg.
Solidariteitjes
Om de getroffen pluimveehouders een hart onder de riem te steken, lanceert Colruyt Group de ‘solidariteitjes’. Dit zijn de voormalige vrije-uitloopeieren van de getroffen pluimveehouders die aan dezelfde prijs worden verkocht als de werkelijke vrije-uitloopeieren. De consument betaalt dus voor de ‘solidariteitjes’ de prijs van vrije-uitloopeieren en steunt op die manier de getroffen pluimveehouders.
“Deze pluimveehouders hebben extra investeringen gedaan om een vrije uitloop te bouwen en dienen die nog steeds te onderhouden. In normale omstandigheden krijgen deze pluimveehouders hier een vergoeding voor, en dankzij de ‘solidariteitjes’ blijft dit behouden”, aldus Colruyt Group.
‘Hartverwarmend initiatief’
Ellen Vaneynde, sectorvoorzitster leg bij de Landsbond Pluimvee, vindt het een hartverwarmend initiatief van Colruyt maar hoopt wel dat de meeropbrengst dan ook effectief bij de pluimveehouders in kwestie terecht komt.
Bron: Landsbond Pluimvee