In de aankomende editie van de Pluimveekrant spreken we met pluimveedeskundige dr. Maarten Frankenhuis (81). Tijdens een bezoek treffen we Frankenhuis in zijn voortuin, vol fruitgewassen, bloemen en uiteraard kippen. Hoewel hij 35 jaar geleden de agrarische sector verliet, voor onder andere zijn functie bij Artis, heeft hij er altijd oog voor gehouden. Hij vertelt in de nieuwste editie van de Pluimveekrant over zijn glansrijke en diverse carrière.
Frankenhuis maakte als pluimveedeskundige een vliegende start, toen hij vroegtijdig wist te voorspellen dat een exotische hoogteziekte onder kippen, het zogenaamde ‘high altitude disease’, uiteindelijk ook onze lage landen zou treffen. Het leerde hem zich niet teveel te laten leiden door heersende theorieën, vaak gebaseerd op te snelle conclusies. Nu de bijzonder hoogleraar bedrijfspluimveegeneeskunde kan terugkijken op een glansrijke en diverse carrière, onder andere als directeur van Artis, wil hij zijn ervaring delen. Uit zijn verhalen lijkt een meer toekomstbestendig idee van kennis naar voren te komen.
De pluimvee expert heeft in zijn leven veel zien veranderen
Hij stond aan de wieg van de verduurzamingstransitie, toen hij in de jaren negentig Unilever moest adviseren bij de Nederlandse introductie van het Amerikaanse ijsmerk Ben & Jerry’s. “Nederland vormde toen nog het grote voorbeeld in de wereld met haar legbatterijen; een systeem dat qua impact op de leefomgeving een stuk duurzamer was dan hedendaagse”, legt Frankenhuis uit. Lachend vervolgt hij: “In andere landen dachten ze dat we gek waren geworden, toen we deze ultra efficiënte productiemethode van dierlijk eiwit verruilden voor meer diervriendelijkere. Begrijpelijk, want sindsdien zijn onze problemen steeds meer luxe problemen: wij kunnen het ons veroorloven, die hoge mate van dierenwelzijn.”
Ben & Jerry’s was een van de eersten die met vrije uitloopeieren en biologische melk wilde gaan werken, vanuit een ideaal dat toen nog nieuw was: duurzaamheid. Het werd een nieuwe manier van producten aanprijzen.
Tekst: Pascale Bosboom
Binnenkort lees je het hele artikel in de nieuwste editie van de Pluimveekrant!
Nog geen abonnement op de Pluimveekrant maar wil je deze wel gratis thuis op de mat ontvangen?
Meld je dan direct aan voor een jaarabonnement en ontvang vijf keer per jaar de mooiste artikelen en bedrijfsreportages gratis thuis op de mat. Zo blijf je altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de sector.