In een door uitdagingen geteisterde sector als de landbouw is een sluitende begroting 2023 neerleggen, voor VLAM geen sinecure. Het promotievehikel van de Vlaamse landbouw slaagde er toch in opnieuw een budget van zo’n 30 miljoen euro rond te krijgen en ontwikkelt dit jaar een aantal nieuwe initiatieven.
Bestaansreden VLAM
Het blijft voor VLAM cruciaal om haar bestaansreden uit te leggen aan de landbouwers en de Vlaamse overheid. De financiële bijdragen uit de volledige landbouwsector vertegenwoordigen immers meer dan de helft van het totale budget. De basissubsidie van de Vlaamse overheid klopt af op zo’n 20 procent, inclusief een ondersteuning voor de varkensvleessector die de overheid voor 2022 en 2023 voorzag. Dat deze twee stakeholders af en toe vragen stellen over de besteding van de middelen, zal er mee toe geleid hebben dat VLAM dit jaar een samenwerking aangaat met PlattelandsTV en Vilt. Op die manier willen ze hun activiteiten beter in beeld brengen bij de individuele boer zodat deze duidelijker geïnformeerd wordt over de besteding van zijn centen.
Om de kritische stemmen in het Vlaams Parlement wat milder te stemmen, neemt VLAM de volledige commissie landbouw in januari mee naar Fruit Logistica in Berlijn om daar de werking in het buitenland te tonen. “Wij doen nooit zomaar iets”, benadrukt CEO Filip Fontaine. “We willen nu extra inspanningen doen om hierover ook breed te communiceren.”
VLAM besteedt al jaren veel aandacht aan marktonderzoek om de uitgevoerde campagnes te evalueren en de besluiten mee te nemen in nieuwe initiatieven. In dat kader haalde de organisatie een VLAIO-subsidie binnen om een onderzoeksmethode te ontwikkelen die het consumentengedrag nog beter in kaart kan brengen.
Een tweede nieuwigheid is de uitbouw van een connectief netwerk om lokaal geproduceerd voedsel vlotter ter beschikking te stellen van allerhande afnemers zoals de Fevia- en Horeca Vlaanderen-leden.
Europees budget
In het VLAM-budget zijn de Europese subsidies goed voor 17 procent van het totaal. In 2023 zijn er twaalf Europese projecten in uitvoering, waarvan twee nieuwe. Maar de Europese budgetten staan onder druk: enerzijds doordat de concurrentie van andere landen steeds groter wordt; anderzijds omdat de regels uitgebreid worden en ook strikter toegepast worden. Dat zorgt voor extra uitdagingen want deze inkomsten vormen wel een substantieel deel van het totaalbudget.
Waar de overkoepelende werking van oudsher gefinancierd wordt door de subsidie van de Vlaamse overheid, volstaat dit niet langer. Dit jaar investeren de verschillende sectoren vanuit hun programma mee in de overkoepelende diensten. In ruil kunnen ze uitgebreid beroep doen op de expertise van VLAM.
Lekker van bij ons
VLAM kondigde vorig jaar de uitwerking van een licentiebeleid aan rond de slogan ‘Lekker van bij ons’. Al een aantal jaar worden inlandse producten onder deze slogan richting de Vlaamse consument gebracht. De kookwebsite lekkervanbijons.be is het paradepaardje en staat op de zevende plaats van meest bezochte kookwebsites in Vlaanderen. De samenwerking met het programma Dagelijkse kost op Eén blijft behouden.
Aangezien consumenten kopen wat er in de handel ligt en eten op restaurant wat de chef op het menu zet, wordt de werking richting professionelen steeds belangrijker. Een kookwebsite met lokale producten is immers enkel interessant als de consument zijn potje ook kan koken met lokale producten. VLAM zet steeds meer in op de sector foodservice en horeca met onder andere praktische kookworkshops, artikels in de vakpers zoals de Horeca Krant en partnerships met Horeca Forma en Horeca Vlaanderen. De verdere uitbouw van het netwerk van groothandelspartners blijft eveneens een pijler voor VLAM in 2023. Gerichte acties naar cateringpartners voor bijvoorbeeld bedrijfsrestaurants, staan op de planning, net zoals samenwerkingen met hotelscholen. Vermits ook de retail in zijn communicatie steeds meer inzet op lokaal aanbod, heeft VLAM een heel aantal activiteiten in en rond winkelpunten. Ook kleinere winkels en buurtsupers spelen graag in op de campagnes.
In 2023 staat tenslotte een verdere uitwerking op de planning van de pro-versie van de Lekker van bij Ons website zodat professionelen in horeca en retail daar de info en inspiratie vinden die ze nodig hebben.
Promotie pluimveevlees en ei
Voor de promotie van pluimveevlees kiest VLAM een proactieve profilering van alle schakels in de keten via storytelling. Zo veel mogelijk het lokale in de verf zetten, is de bedoeling. Kip wordt gepositioneerd als een veelzijdig en lekker product dat past in een gezond voedingspatroon. Daarvoor staan onder andere samenwerkingen met topsporters op het programma, aangezien kip onmisbaar is in de voeding van topsporters.
Wereldeidag is dan weer de ideale kapstok voor de eipromotie. Maar VLAM communiceert via uiteenlopende kanalen een heel jaar door over de veelzijdigheid en alomtegenwoordigheid van eieren. Online recepten en activaties in de winkelpunten, horen er ook hier bij.
VLAM ondersteunt Belplume bij de communicatie naar de betrokken bedrijven.
In Europa voert VLAM promotie via vakbeurzen zoals ANUGA in Keulen. Buiten Europa staan Japan, Vietnam en Hongkong op de radar. In 2023 zal er in die landen een imagocampagne actief zijn, een marktonderzoek gedaan worden en staan er ook beurzen en contactdagen op het programma.
Budget VLAM 2023
PROGRAMMA’S | BUDGET in Euro |
Algemene werking & horizontaal programma | 7.602.750 |
Tijdelijke projectwerking VLAM met specifieke subsidies | 1.631.800 |
Akkerbouw | 2.837.168 |
Groenten en fruit | 3.439.750 |
Sierteelt | 3.714.600 |
Runderen | 1.041.469 |
Varkens | 4.912.628 |
Pluimvee, eieren, kleinvee | 584.307 |
Zuivel | 4.395.500 |
Visserij | 600.316 |
Bio | 629.185 |
Streekproducten | 182.980 |
Korte keten | 82.700 |
Bier | 300.000 |
Wijn | 10.000 |
TOTAAL | 31.965.153 (100%) |
Budget VLAM pluimvee, eieren, konijnen 2023
INKOMSTEN | EURO |
Promotiefondsen en vrijwillige bijdragen | 315.800 |
EU-subsidies | 213.507 |
Bijdragen bedrijfsleven (beurzen e.d.) | 40.000 |
Afname reserve | 15.000 |
TOTAAL | 584.307 |
UITGAVEN | EURO |
Binnenlandse acties | 114.624 |
Buitenlandse acties | 451.683 |
Algemene kosten | 18.000 |
Tekst: Hilde De Wachter – Beeld: VLAM