De boer en burger dichterbij elkaar brengen, hoe doe je dat? In Frankrijk wordt sterk ingezet op korte ketens, niet alleen omdat dat goed zou zijn voor het milieu, maar ook voor het verdienvermogen van de boer. Ondanks dat directe verkoop kosten in de keten bespaart, vergeleken met verkoop via supermarkten en andere distributiekanalen, vergt een lokale aanpak ook extra organisatievermogen. In dit artikel lees je enkele voorbeelden van hoe Franse boeren dat aanpakken.
Fransen kopen momenteel ongeveer 85% van hun eten bij de supermarkt, terwijl Frankrijk een divers landschap aan boeren kent die aan directe verkoop doen. Het probleem is dat zij niet altijd makkelijk te vinden zijn voor een consument. Toch blijkt uit onderzoek dat 87% direct contact met boeren zou willen hebben. En als men moet kiezen tussen goede nationale voedselvoorziening door Franse boeren, of een sterk exporterende landbouw, geven 8 van de 10 Fransen de voorkeur aan voedselsoevereiniteit boven landbouwexport.
Vers en lokaal
Daarom lanceerde het Franse ministerie voor landbouw op 12 januari 2021 een nieuw platform, genaamd ‘Frais et Local’ (wat ‘vers en lokaal’ betekent). Op een interactieve kaart kunnen consumenten en restaurants direct zien wie er bij hun in de buurt verse levensmiddelen verkoopt. Zo wordt er zichtbaarheid gegeven aan agrariërs die lokaal hun producten verkopen. En het faciliteert consumenten in hun zoektocht naar lokale producten.
Daarnaast heeft de Franse overheid recent 80 miljoen euro extra toegezegd voor projets alimentaires territoriaux (PAT), oftewel korte keten projecten.
Voordelen korte keten
Korte ketens kennen meerdere voordelen. Een belangrijke reden is de betere prijs die boeren kunnen krijgen voor hun producten wanneer zij het heft in eigen hand nemen. Bij doorverkoop via bijvoorbeeld een supermarkt komt de winst veelal niet bij de boer maar bij de verkoper terecht. Door het zelf te doen, kan de boer meer marge zelf houden. Dat draagt ook bij aan het behouden van lokale economieën en werkgelegenheid.
Ook het milieu profiteert, omdat er minder transport van producten over lange afstanden nodig is. In plaats van mango’s uit India, kan men kiezen voor appels uit Normandië! Dat betekent ook dat fruit rijper kan worden geplukt, omdat de afstand tot de consument korter is.
Minder voedselverspilling
Bovendien zorgt het voor minder voedselverspilling bij de producent. Bij directe verkoop hoeft de boer haar producten niet te meten aan de normen opgelegd door de industrie, waardoor ook ‘imperfecte’ producten verkocht kunnen worden.
Tot slot versterken korte ketens de band tussen boer en burger. In de supermarkt ligt altijd hetzelfde assortiment, maar bij de boer is veel meer te ontdekken. Door seizoens- en streekgebonden producten te verkopen, leert de consument de rijkdom van de regio kennen.
AMAP: Parijse groep consumenten verenigen zich om in te kopen bij de korte keten
Wat is duurzaam, lokaal en gezellig? Een AMAP! Dat is een lokale vereniging van burgers die zich verbinden aan een boer. In dit artikel geeft de Nederlandse Ambassade in Parijs een voorbeeld, waarbij ze spraken met Joanna, woonachtig in het chique 16e arrondissement van Parijs, die daar recent een AMAP oprichtte. Zij legt uit hoe dat in zijn werk gaat.
Bron: Agroberichten Buitenland