“Laat niet over je heen lopen, maar geef nu tegengas.” Het is de oproep van onderzoeker Klaas Dijkstra naar aanleiding van de uitkomsten van zijn opinieonderzoek naar de mening van de Nederlandse bevolking over de pluimveesector. “Elke bestuurder en belangenbehartiger moet dit onderzoek uit de tas halen om de kritiek op de sector te pareren. De boerenstand moet zich bewust zijn dat er een grote waardering is in de samenleving.”
Dijkstra merkt dat veel pluimveehouders murw geslagen zijn door alle kritiek, die er op de sector is. Ondernemers worden mismoedig en dat is volgens hem onterecht. “Partijen als Wakker Dier, Animal Rights en de Dierenbescherming voeren een continue een lastercampagne tegen de sector. Dat doen ze al tien jaar. Kijk maar naar de ‘Plofkip’.
Campagnes
Complete marketingafdelingen zijn continu bezig om dergelijke campagnes te bedenken en op te zetten. Als je ziet hoeveel marketingbudget hier naar toe gaat, dan krijg je het gewoon koud. Vertalen we het naar de publieke opinie, dan blijkt meer dan zeventig procent veel positiever te zijn. De pluimveehouderij wordt al tien jaar keihard bij de staart gepakt. Nu is het tijd om terug te tikken. In goed fatsoen natuurlijk, maar we moeten niet over ons heen laten lopen”, vindt Dijkstra, “Ik ben misschien een vechtjas, maar we moeten laten zien dat de samenleving ons waardeert. Dat vertaalt zich dan vanzelf door naar de politiek en de pers.”
Opinieonderzoek pluimveesector
Een brede coalitie uit de pluimveesector heeft het onderzoek mogelijk gemaakt. Het gaat om LTO-NOP, Nepluvi, Nevedi, NVP, Stichting blij met een ei, NVPSB en Farmers Friendly. Volgens Dijkstra waren de partijen verrast over de uitkomst. “Nederland blijkt veel positiever over de pluimveesector te zijn dan gedacht.” Zo komt uit het onderzoek naar voren dat 73 procent van de ondervraagden vindt dat kippenvlees ook in de toekomst in het voedselmenu hoort. 81 procent vindt dat van eieren. 81 procent stelt dat er een plek moet blijven voor de kippenboer in onze samenleving en 73 procent dat er boeren een betere prijs voor hun producten moeten krijgen. 63 procent is bovendien voorstander van een sterke pluimveehouderij, terwijl 69 procent een voorkeur heeft voor eieren en kippenvlees van Nederlandse bodem.
Kwantitatieve online onderzoek
Voor dit kwantitatieve online onderzoek is een doorsnee van de Nederlandse bevolking benaderd om een juiste balans te krijgen ten aanzien van leeftijd, opleiding en geslacht. Er is een minimale leeftijd gehanteerd van achttien jaar. Om representatieve uitkomsten te communiceren was een respons van minimaal tweeduizend volledig ingevulde enquêteformulieren nodig. Uiteindelijk kwam de teller op 2117.
Maatschappelijke weerstand
Dijkstra heeft vergelijkbare onderzoeken uitgevoerd voor de jagersvereniging en de paardensector. “Ook daar bleek dat, ondanks het onheus bejegenen en het gevoel van maatschappelijke weerstand, een meerderheid van de Nederlandse bevolking de sectoren steunt. Uiteindelijk heeft een vergelijkbaar opinieonderzoek over de jacht er zelfs voor gezorgd dat politieke partijen van voorstanders van een verbod, tegen een dergelijk wetsvoorstel hebben gestemd. Mijn ervaring is dat door framing onterecht het beeld ontstaat dat de maatschappij er tegen is. Politiek en pers volgt dat, terwijl de publieke opinie een stuk positiever is. Bepaalt tien procent het sentiment, terwijl zeventig procent er anders over denkt?”.
Opinieonderzoek; ‘nieuwe trots’ voor de sector
Het opinieonderzoek is wat Dijkstra betreft de aftrap voor gevoel van ‘nieuwe trots’ voor de sector. “Want onze pluimveehouderij is de beste op de wereld als het gaat om klimaat, dierenwelzijn enzovoort. Dus moeten we niet met rug naar de samenleving staan. Nederland staat achter ons. We moeten ons omdraaien en vol trots vertellen over de goede dingen, die we aan het doen zijn.”
Kijk voor het complete onderzoek op https://depluimveesectormagerzijnenblijven.nl/
Tekst en beeld: Martin de Vries
Je hebt zojuist een artikel gelezen uit de Pluimveekrant. De krant gratis thuis op de mat?