Naar gewoonte stelt het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) in december zijn campagneprogramma voor het komende jaar voor aan de landbouwsector. Zoals bijna alle meetings dit jaar, ging deze VLAM-meeting online. Pluimveekrant luisterde wat 2020 bracht en wat de verwachtingen zijn voor 2021.
VLAM had een goed programma klaar voor 2020, maar de coronapandemie verwees de plannen naar de prullenmand. Beurzen in binnen- en buitenland werden massaal uitgesteld en afgelast. Er was dus heel wat creativiteit nodig om de promotie van de Vlaamse landbouwproducten toch te doen slagen. In het binnenland deed de receptenwebsite Lekkervanbijons.be het wel erg goed. Logisch, iedereen zat thuis en sloeg volop aan het kokkerellen.
Ondertussen zal VLAM mee instaan voor de besteding van een deel van de middelen (drie miljoen euro over twee jaar gespreid) van het Vlaamse relanceplan dat de economie na corona en brexit opnieuw vlot moet trekken.
Vier procent meer budget
De Vlaamse regering besliste in 2019 om het budget voor 2020 terug te schroeven, van meer dan 5 miljoen naar 4.824.000 euro. Maar in 2021 moet de regering al terugkomen op die beslissing. Het reguliere budget dat Vlaanderen in VLAM investeert, stijgt naar 4.891.000 euro. Daar komt nog eens anderhalf miljoen bovenop om de postcorona- en brexitnoden te lenigen. Daarmee stijgt het totale VLAM-budget naar bijna dertig miljoen euro, wat zo’n vier procent meer is dan in 2020. Daar neemt het bedrijfsleven met 46 procent het grootste aandeel van voor zijn rekening, gevolgd door de Vlaamse overheid (22 procent) en Europese cofinanciering (21 procent).
Van het promotiebudget wordt 51,5 procent besteed aan promotie op de binnenlandse markt, vooral naar consumenten.
VLAM werkt enerzijds programma’s en campagnes per sector uit, maar er zijn ook een aantal activiteiten die de sectorprogramma’s doorkruisen. Dit noemt men bij VLAM het horizontale programma, waarin de werking van de expertisecentra marketing, voeding en educatie zitten maar ook het centrum communicatie en B2B-export.
De 2020-trend van de Vlaamse consument (een gedicht, geïnspireerd op de trends die VLAM optekende in dit ongewone jaar)
- De consument zet vóór alles zijn eigen gemak
- Toch is gezondheid een blijver, ook op voedingsvlak
- Hij hunkert naar het oude normaal en het gewone restaurantbezoek
- Hij gaat naar de hard discounter maar ook naar de korte keten boer om de hoek
- E-commerce groeit sterk maar voor verse voeding is die trend nog marginaal
- Jan met de pet gaat minder naar de winkel in het nieuwe normaal
- De productherkomst en lokale voeding winnen aan belang
- Net als duurzaamheid maar aan de kassa weerklinkt nog steeds ‘laagste prijs gezang’
- A-merken geven de Vlaming vertrouwen
- Ook in 2020 bleef hij zoeken naar goeie recepten om lekker gerechten mee te brouwen
Buitenlandse promotie via de beurs
Voor de buitenlandse promotie wordt er graag via beurzen gewerkt. Er zijn er 24 gepland in 2021 (waarvan 17 in landen buiten de EU) maar of deze allemaal zullen plaatsvinden, is zeer de vraag. VLAM werkte daarom ook alternatieven uit die het online kan organiseren. Ook voor de contactdagen zijn er online formules uitgewerkt.
In 2020 moest er een nieuw Europees programma opgestart worden voor pluimveevlees in Azië. Dit werd echter door corona uitgesteld. Het programma zal actief zijn in Japan, Vietnam en Hongkong. Er staan een marktonderzoek, prospecties, beurzen, B2B-ontmoetingen, een studiereis voor buitenlandse exporteurs naar België en een imagocampagne op het programma.
Specifiek voor de pluimvee- en konijnensector is Anuga in Keulen een speerpunt, met onder andere een gezamenlijke groepsstand van de Vlaamse pluimveevlees- en konijnenexportbedrijven.
Binnenlandse promotie
Een deel van de promotie gaat naar het informeren van de consument, van boerderij tot op het bord. Lokale bedrijven komen aan het woord op verschillende fora. Ook de voedingswaarde van eieren en pluimveevlees en de plaats in een gezonde voeding, komen aan bod in samenwerking met diëtisten en voedingsdeskundigen.
Voor eieren zijn er activaties op markten, events, sampling en samenwerkingen met ambassadeurs die het verhaal van het ei brengen en de kwaliteiten in de aandacht zetten: van bij ons, lekker, veelzijdig, gezond en betaalbaar.
Lekker-van-bij-onsfoodbox
Omdat maaltijdboxen aan belang winnen, gaat VLAM op zoek naar samenwerkingen met verschillende foodboxleveranciers om een lekker-van-bij-onsfoodbox te ontwikkelen.
EK 2021
Tijdens het EK voetbal zal de pluimveesector samen met de vleessector uitpakken met een campagne waarbij gerechten van de Belgische opponenten omgetoverd worden tot lekkere varianten met lokale producten.
Korte keten
De korte keten heeft een apart budget van 69.300 euro om de afzet van de producent in de korte keten te verhogen. In 2021 focussen de campagnes verder op het beter bekendmaken van de korte keten en de soorten verkooppunten. Producenten in de korte keten kunnen zich gratis registreren op de website rechtvanbijdeboer.be . Zij kunnen er ook een licentie aanvragen zodat ze het bijhorende logo kunnen gebruiken. VLAM ontwikkelt in 2021 nieuw promotiemateriaal voor de korte keten producenten die een licentie hebben. Het is de bedoeling dat producenten hun eigen communicatie aanscherpen om een hogere klantentrouw te bereiken en nieuwe klanten te werven.
Interessante links:
www.lekkervanbijons.be
www.rechtvanbijdeboer.be
www.allesoverbio.be
Tekst: Hilde De Wachter
Beeld: VLAM
Dit betreft een artikel uit onze gratis Pluimveekrant. Soortgelijke artikelen als eerste thuis op de mat?