De Europese pluimveesector heeft woensdag haar nieuwe publiekscampagne gelanceerd. Duitsland, Frankrijk, Polen, Nederland en Italië zijn de kartrekkers. De kip van Europese oorsprong wordt met steun van de EU in de schijnwerpers gezet.
Eerlijk verhaal over pluimveevlees
De campagne is getiteld ‘This is our poultry’. Het slaan van een brug naar de consument krijgt extra cachet met het Europese promotieproject. Het initiatief komt vanuit de AVEC, de Europese overkoepelende organisatie van de pluimveeverwerkende industrie.
In Nederland is de pluimveeketen, verenigt in Nepluvi, al langer bezig om pluimveevlees uit eigen land in een goed daglicht te zetten. Daarvoor is de publiekscampagne ‘Kip in Nederland’ opgezet. Dit moet een eerlijk geluid geven over hoe kip wordt geproduceerd en over hoe de sector zich ontwikkelt.
Europese campagne versterkt Nederlandse promotie
‘Kip in Nederland’ vloeit voort uit de oproep van de Nederlandse landbouwminister Carola Schouten. “Zij constateert dat er bij consumenten een groeiende vraag naar achtergrondinformatie is. De Europese commissie staat er hetzelfde in. Daarom hebben we in 2019 een aanvraag gedaan voor een promotieproject, waarmee we het verhaal achter Kip in Nederland nog krachtiger kunnen uitdragen”, verklaarde beleidsmedewerker Robin de Bruine van Nepluvi in mei tegenover de Pluimveekrant.
Met radiospotjes, social mediacampagnes en de inzet van vloggers en bloggers die producten en recepten promoten wordt de consument aangesproken. Deze lijn wordt met de Europese campagne doorgezet.
Lees hier het artikel ‘Ode aan de pluimveesector’ dat in mei in de Pluimveekrant heeft gestaan: https://www.pluimveeactueel.nl/nieuwsartikel/2020/ode-aan-de-pluimveesector/b24g18c40o3434/